Glas

A.D.Copier(1901-1991) ging op dertienjarige leeftijd al met zijn vader mee naar de glasfabriek in Leerdam.

Later studeerde hij  in Rotterdam aan de Kunstacademie.

Copier ging het drukwerk en de reclame voor de fabriek verzorgen.

Sinds 1922 maakte hij ook ontwerpentekeningen voor glas.

In het Museum in Leerdam is veel van het werk van Copier te zien.

 

 


Leerdam



Glasschade



Rondleiding Koninklijke Kristalfabriek

Het oude ambacht van dichtbij


Glaswerk Leerdam


Tincraquelé Hoogte 16 cm


Leerdam



Oud parfumflesje


Tentoonstelling glazen objecten Leerdam


Glasproductiemachines


Tincraquelé Hoogte 17,5 cm


Sinds 1878 worden er in de Leerdamse Kristalfabriek prachtige kunst en sierobjecten gemaakt. Op de foto's is de meester glasblazer Marco Lopulalan aan het werk. De glazen worden met de hand gevormd en met de mond geblazen.In Nederland is hij de enige die deze techniek beheerst.


Glasfabriek Leerdam


Werk van Geir Nustad


Henk Verweij Glasblazerij Leerdam


Tincraquelé


Houten blaasmal


Kleurstoffen en blaaspijpen in Leerdam


Oud Portugees inktflesje

Bodemvondst

Fragment van glazen object in Leerdam

Vaasje tincraquelé blauw hoogte 11 cm


3 fragmenten van schalen gemaakt door de Noor Geir Nustad.

Gezien in Leerdam.

Heb wat met de belichting gespeeld.

Bekijk zijn werk!


Loper voor schaakspel van glas


Workshop Leerdam


Tincraquelé vaasje hoogte 8 cm


Geel vaasje Sonoor hoogte 7,5 cm Copier

Tincraquelé vaasje hoogte

8 cm Copier

Wit vaasje Sonoor hoogte

7,5 cm Copier


Vaasje Copier hoogte 10 cm


Schaal Copier Tincraquelé doorsnede 38,5 cm


Vaasje Copier Tincraquelé  geel hoogte 5,5 cm


Bevrijdingsvaasje 1945 hoogte 9 cm


Geel vaasje Sonoor hoogte 7,5 cm Copier


Gele vaas Copier Tincraquelé hoogte 12,5 cm


Gesigneerd en genummerd 1509 Koningsvaasje   30-04-2013


Vaas Copier Tincraquelé geel hoogte 15 cm + hoogte  21 cm


Vaas Copier Tincraquelé geel hoogte 23 cm + wit  hoogte 18 cm


Vaas Copier Tincraquelé geel hoogte 20 cm


Vaasje Copier Tincraquelé  geel, wit en blauw hoogte 5,5 cm

 

Op initiatief van Copier werd geëxperimenteerd met de reactie van het glasoppervlak bij blootstelling aan bepaalde chemische stoffen na het uitblazen, zoals bijvoorbeeld tinoxide.

Dit resulteerde in een iriserende laag die als een film op het glasoppervlak aanwezig bleef.

Uit deze experimenten ontstond per toeval een geheel nieuw procedé, het craquelé.

Dit werd bereikt door eerst een laag aan te brengen en daarna het voorwerp verder uit te blazen.

Zie "Passie voor Leerdam Glas" Joan Temminck


Vaas Copier Tincraquelé geel hoogte 12,5 cm + Vaasje Copier Tincraquelé  hoogte 5,5 cm


Vaas Copier Tincraquelé geel hoogte 12,5 cm


Vaasje Copier Tincraquelé geel hoogte 8,5 cm


3 vaasjes Copier Tincraquelé


Copier vaasje Tincraquelé hoogte 8 cm


Copier vaasje Tincraquelé hoogte 9 cm


Copier vaas Tincraquelé hoogte 14 cm


 Tincraquelé wit hoogte 11 cm


Vaas Copier Tincraquelé wit hoogte 12,5 cm


Tincraquelé Copier groen - wit 18,5 cm

Vaas Copier Tincraquelé geel hoogte 19,5 cm


Glasblazerij Leerdam


Glasfabriek Leerdam


Fotoalbum Vicky Broos

Object van Vicky Broos 2012


Bodemvondsten



Concentratie en vakmanschap


Glasblazer Ondra Novotny

 Ieder jaar werkt Ondra enkele weken in de glasblazerij te Leerdam. Hij is een geweldige glasblazer die niet alleen prachtige vazen en schalen van glas kan maken, maar ook sculpturen!

Glasblazen aan de oven is een methode waarbij met een stalen pijp vloeibaar glas van ongeveer 1130 graden uit een pot gehaald wordt, het zogenaamde keien. Door de pijp telkens rond te draaien en te vormen met een natte houten vorm (de klots) wordt het glas op de pijp gecentreerd. Door de pijp wordt lucht ingeblazen waardoor het object groeit. Door telkens meer glas te keien wordt de massa vergroot en kan de bel verder worden uitgeblazen. Met een natte krant kan, al rollend op de glasblazersstoel, de vorm van de vaas met de hand worden aangebracht. Met een zogenaamde benenschaar wordt vervolgens een kerf vlak achter de pijp in de vorm gemaakt. Op dit punt moet de vorm later van de pijp breken. Als de vorm klaar is wordt door een assistent met een klein stukje heet glas een stalen staf (pontil) tegen de bodem gekleefd. De glasblazer koelt de kerf met wat water zodat plaatselijk kleine scheurtjes ontstaan. Met een tik breekt de vorm ter plaats van de kerf en wordt nu slechts gedragen door de pontil. Dit heet overnemen van het stuk. Waar het stuk aan de pijp zat is nu een gat. Door inwarmen in een oven op 1200 graden (gloryhole) wordt het materiaal weer zacht en kan de opening worden afgewerkt. Als het model klaar is wordt deze van de pontil afgetikt en gaat in de koeloven. Hierin wordt doorgaans in 24 uur beginnend bij 510 graden het glas langzaam gekoeld zodat het materiaal spanningsvrij is en niet meer spontaan kapot kan springen. Het breukvlak van de pontil wordt later weggeslepen en wordt het standvlak van het object. (Wikipedia)


H.G.Verweij 2010 Leerdam

Houten mal voor het blazen van glas

H.G.Verweij 2010 Leerdam

H.G.Verweij 2010 Leerdam

Metalen mal voor flesje

Bartko 2007 Leerdam


Ondra Novotny 2012 Leerdam


Spijkervaasje Copier Leerdam 11 cm

Ondra Novotny 2005 Leerdam


Schaal Copier Tincraquelé 33 cm  LC


H.G.Verweij 2010 Leerdam

H.G.Verweij 2011 Leerdam 27 cm

Bartko 2007 Leerdam

Geslepen object

Bodemvondsten


Slootvondsten


Glaswerk in Leerdam

Schaaltje in de kringloop gevonden verschillend belicht

 Blaasmal

Glazen drijvend object Asperen

Houten mallen


In de prachtige voormalige houtloods aan de Zuidwal in het centrum van Leerdam kunt u van dichtbij het glasblazen zien. Jonge "glasblazers" op de werkvloer tijdens workshop.

Concentratie

Heruitgave vazen Copier

Oude lorries en mallen die gebruikt werden in de glasfabriek van Leerdam